آموزش کامل نماز جنازه و غسل میت بصورت پرسش و پاسخ

دوشنبه
12:16
علی موسوی

images (1)
سوال : چگونه میت (مرده) غسل داده شود؟
پاسخ :
مرده را در خلوت بشويند كه تنها همدستش و ولي ميت بر وي داخل شوند، و آن را روي جاي بلندي مانند كرسي قرار دهند و با آب سرد بشويند، چون بدن را سفت و محكم ميكند مگر اينكه به علت چركين بودن نياز به آب گرم داشته باشد، و سپس آن را با ملايمت بر جاي بلندي به گونه اي قرار دهند كه به طرف عقب متمايل به كج باشد و پشت او را به زانوي راست خود تكيه دهند و با دست چپش به تندي و با فشار شكمش را مالش دهند تا فضولات و زايده هاي شكمش خارج شود، سپس او را به پشت بخوابانند و پارچه يا خرقه اي بر دست چپ يا خرقه اي بر دست چپ خود بسته شرمگاه پيش و پس وي را بشويند، و آن كهنه و خرقه را دور انداخته و با كهنه و خرقه اي ديگر دندانها و بيني او را پاكيزه گرداند. 2 -سپس او را وضوي كامل چون وضوي زنده دهند، سپس بعد از آن كه با سدر و كافور يا مواد پاك كننده ديگر او را شستشوي دادند بر سر وي آب بريزند كه تمام بدنش را فرا گيرد و سه بار طرف راست و سه بار طرف چپش را بشويند . سه بار يا پنج بار يا بيشتر از آن بنابرصلاح ديد با آب و سدر بشويند و بار آخر او را با كافور يا مقداري از كافور بشويند، اول از طرف راست و اندامهاي وضويش شروع كنيد. و گیسوهای زن را به دو یا سه قسمت ببافند و سپس آنهارا راست یا چپش قرار دهند .
سوال : مرد یا زن را چگونه کفن کنند ؟
پاسخ :
مرد را در سه پارچه کفن کنند و زن را در پنج پارچه کفن کنند و اگر فراهم نبود کفن کردن در یک پارچه کفایت می کند ، و بهتراست کفن سفید رنگ باشد .
سه کفن مرد عبارتند از : 1_ ازار ، که از ناف تا زانو را می پوشاند . 2_ دومی ، از گردن تا قوزک پا ، 3_ و سومی همه بدنش را می پوشاند .
و کفن زن علاوه بر این سه تا ، دوتای دیگر هم هستند که یکی مقنعه نام دارد و با آن موهای سرش را جمع کرده می بندند و روی سینه می گزارند و با کفن دیگر از سینه تا زانو را می پوشانند.
فضایل نماز جنازه :
وَعَنْ ابی هریرة رضي الله عنهُ قال: قالَ رسولُ الله صلى الله عليه وآله وسلم: «مَنْ شهدَ الجنَازَة حَتى يُصَلى عَليها فَلَهُ قيراطٌ وَمَن شهدها حَتى تُدفَنَ فلهُ قيراطانِ» قيل: وما القيراطان؟ قال: «مِثْل الجبلين العظيميْن»متفقٌ عليهِ ولمسْلمٍ:«حتى توضَعَ في اللّحْدِ»وللبُخاريِّ:«مَنْ تبعَ جنَازَةَ مُسْلم إيماناً واحْتساباً وكانَ معَهَا حَتى يُصلى عليهَا ويُفرغَ مِنْ دَفْنها فإنّهُ يَرْجع بقيراطيْن كُلُّ قيراط مِثْلُ جبل أُحُدٍ».
ترجمه : از او (ابوهریره) رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: «کسی که در تشییع جنازه‌ای شرکت کند، تا بر او نماز خوانده شود، یک قیراط پاداش دارد». سوال شد: دو قیراط چقدر است؟ فرمود: «به اندازه دو کوه بزرگ است». متفق علیه و در روایت مسلم آمده: «تا در لحد گذاشته شود».
در روایت بخاری از حدیث ابوهریره آمده: «کسی که با ایمان و برای کسب ثواب در تشییع جنازه مسلمانی شرکت کند، و تا خواندن نماز و فراغت از دفنش با آن بماند، با دو قیراط ثواب بر می‌گردد. که هر قیراط به اندازه کوه احد است».
وعنْ أبي هُريْرة رضيَ اللَّهُ عنه عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم قال: «أَسرعُوا بالجنازةِ فإنْ تَكُ صالحةً فَخَيْرٌ تُقدِّمُونها إليْهِ وإنْ تَكُ سوى ذلك فَشَرٌّ تَضعونهُ عَنْ رقابكُم».مُتّفقٌ عليهِ.
ابو هریره رضی الله عنه روایت می‌کند که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «جنازه را هر چه زودتر برای دفن ببرید، اگر فرد نیکو کاری باشد او را به خیری که در انتظارش است، می‌رسانید، و اگر غیر این باشد؛ شری است که از گردن‌هایتان می‌گذارید». متفق علیه.
نحوه ی خواندن نماز جنازه چگونه است ؟
وعن جابرٍ رضي اللَّهُ عنه قال: كانَ رسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم يُكبِّرُ على جنائزنا أَربعاً ويقرأُ بفاتحةِ الكتابِ في التّكبيرةِ الأولى.رواهُ الشّافعيُّ بإسنادٍ ضعيفٍ.
جابررضی الله عنه می‌گوید: رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم بر جنازه‌های ماچهار تکبیر می‌گفت، ودر تکبیر اول سوره فاتحه را می‌خواند. شافعی با اسناد ضعیف روایت کرده است
پس نماز جنازه فقط خواندن چهار تکبیر است که همراه با هر تکبیر یک دعا یا مورد دیگر خوانده می شود.
با تکبیر اول ، نزد امام ابوحنیفه ثنا (سبحانک اللهم بخواند و نزد امام شافعی با تکبیر اول سوره حمد را بخواند. با گفتن تکبیر دوم درود بر پیامبر (ص) بخواند ، با گفتن تکبیر سوم دعایی که در زیر است بخواند و با تکبیر چهارم سلام به راست و سپس سلام به چپ گوید .
دعایی که در نماز جنازه خوانده می شود :
اللهُمَّ اغْفِرْ لِحَيِّنا وميِّتِنا وشاهدِنا وغائبنا وصَغيرِنا وكبيرِنا وذكَرِنا وأُنثانا اللهُمَّ مَنْ أَحييَتْه مِنّا فأَحْيهِ على الإسلام ومَنْ توفّيْتَهُ مِنّا فتوفّهُ على الإيمان اللهُمَّ لا تحْرمْنَا أَجْرَهُ ولا تُضلنا بَعْدَهُ
دلیل :
وعن أبي هُريرةَ رضي الله عنهُ قالَ: فكان رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم إذا صلى على جنازةِ يقولُ: «اللهُمَّ اغْفِرْ لِحَيِّنا وميِّتِنا وشاهدِنا وغائبنا وصَغيرِنا وكبيرِنا وذكَرِنا وأُنثانا اللهُمَّ مَنْ أَحييَتْه مِنّا فأَحْيهِ على الإسلام ومَنْ توفّيْتَهُ مِنّا فتوفّهُ على الإيمان اللهُمَّ لا تحْرمْنَا أَجْرَهُ ولا تُضلنا بَعْدَهُ».رواهُ مسلم
ترجمه : ابوهریره رضی الله عنه می‌گوید: رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم هرگاه بر جنازه‌ای نماز می‌خواند، می‌فرمود: «خداوندا ! برای زنده ما و مرده‌ی ما، حاضرما و غایب ما، کوچک ما و بزرگ ما، مرد ما و زن ما بیامرز، خداوندا! کسی از ما که زنده نگه داشتی بر اسلام زنده نگه دار، و کسی از ما می‌میرانی، بر ایمان بمیران خداوندا! ما را از پاداش و اجرا و محروم مگردان، و بعد از او ما را به فتنه نیانداز». مسلم و اربعه روایت کرده است.
یا این دعا :
اللهمَّ اغفِرْ لهُ، وارْحَمْهُ، وعَافِهِ، واعْفُ عنْهُ، وأَكرم نُزُلَهُ، ووسع مُدْخلهُ، واغْسِلْهُ بالماءِ، والثّلْج، والبْرَدِ، ونقّه من الْخطايا، كما يُنَقَى الثّوب الأبْيضُ من الدنس، وأَبْدلهُ داراً خَيْراً من دارهِ، وأَهْلاً خيراً من أَهْله، وأَدْخلْهُ الجنّةَ، وقِهِ فتْنة القبر، وعذابَ النّار.
دلیل :
– وعن عَوْفِ بن مالك رضي الله عَنْهُ قال: صلى رسولُ الله صلى الله عليه وآله وسلم على جنَازَةٍ فَحَفِظْتُ منْ دعائهِ«اللهمَّ اغفِرْ لهُ، وارْحَمْهُ، وعَافِهِ، واعْفُ عنْهُ، وأَكرم نُزُلَهُ، ووسع مُدْخلهُ، واغْسِلْهُ بالماءِ، والثّلْج، والبْرَدِ، ونقّه من الْخطايا، كما يُنَقَى الثّوب الأبْيضُ من الدنس، وأَبْدلهُ داراً خَيْراً من دارهِ، وأَهْلاً خيراً من أَهْله، وأَدْخلْهُ الجنّةَ، وقِهِ فتْنة القبر، وعذابَ النّار».رواه مُسلمٌ
ترجمه : عوف بن مالک رضی الله عنه می‌گوید: رسول خدا پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم بر جنازه‌ای نماز خواندند، من از دعایش حفظ کردم که فرمود: «خداوندا ! او را مغفرت کن، به او رحم کن و او را از عذاب نجات بده و مورد عفو خویش قرار بده و آمدنش گرامی بدار، و جایگاهش را گشاد و فراخ گردان، و او را با آب، برف و تگرگ شستشو بده، و او را از گناهان چنان پاک کن که لباس سفید از چرک پاک می‌شود، و برای او خانه ای بهتر از خانه‌اش و خانواده‌ای بهتر از خانواده‌اش جایگزین فرما، و او را به بهشت داخل فرما و از عذاب قبر و جهنم نجات بده». مسلم روایت کرده است
و برای کودک پسر دعای زیر بجای دعای بالا خوانده شود
اللهم اجعله لنا فرطا واجعله لنا أجرا وذخرا واجعله لنا شافعا ومشفعا
و برای کودک دختر ضمیر (ه) را به مؤنث (ها) تبدیل کنید و بخوانید
اللهم اجعلها لنا فرطا واجعلها لنا أجرا وذخرا واجعلها لنا شافعا ومشفعا
توجه : الفاظ این دعا در روایتهای دیگر متفاوت است و همه صحیح هستند و شما این را حفظ کنید کفایت می کند.
سوال: پرسشهای قبر چه لحظه ای شروع می شوند ؟
پاسخ :
متصل بعد از دفن کردن میت توسط فرشتگان (منکر و نکیر) مورد بازجوئی قرار میگیرد .
وعن عثْمانَ رضي الله عنه قال: كانَ رسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم إذا فرغ مِنْ دفن الميِّتِ وقَفَ عَلْيه وقال: «استغْفِرُوا لأخيكُمْ واسْأَلُوا لَهُ التّثْبيت فإنّهُ الآن يُسْأَل».رواهُ أبو داود، وصححه الْحاكِمُ.
عثمان رضی الله عنه می‌گوید: رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم هرگاه از دفن میت فارغ می‌شد، بر کنار آن می‌ایستاد و می‌فرمود: «برای برادرتان آمرزش طلبکنید، و از خداوند بخواهید که او را ثابت قدم بدارد؛ زیرا اکنون از او سؤال
می شود.» ابو داود روایت کرده، و حاکم صحیح دانسته است .
سوال : منکر و نکیر کی هستند ؟
پاسخ :
دو فرشته ی بسیار خشمگین با رنگی سیاه و چشمانی قرمز و برخوردی خشن .
سوالات قبر چه هستند :
پاسخ :
پروردگارت کیست ؟ 2_ دین تو چیست ؟ 3_ پیامبرت چه کسیست ؟
توضیح :
پاسخ به این سوالات فقط برای مومنی که دارای اعمال صالحه باشند ممکن است و اما انسانهای بدعمل هر چند پاسخهارا در دنیا به خاطر دارند اما در قبر توان پاسخگویی نخواهد داشت و بجای پاسخ دادن می گویند از مردم چنین شنیده بودم .
سوال: عذاب قبر چگونه است ؟
پاسخ :
عذاب قبر شکلهای مختلفی دارد و در برابر گناهان از جمله کفر ، شرک ، ترک واجبات ، گناهان کبیره و نوحه سرایی زنده ها عذاب داده می شود و هنگام عذاب جیغ و فریادش بلند می شود و رسول الله صلی الله علیه و سلم صدای مرده را در هنگام عذاب قبر شنیده است و شنیدنش برای همه ممکن نیست می گویند جز انسانها حیوانات صداهای معذب ذر قبر را می شنوند.
سوال : آیا می توان برای مرده نوحه سرایی کرد ؟
پاسخ :
خیر پیامبر از این عمل منع فرموده است .
وعَنْ أُمِّ عطيّةَ رضي الله عنْها قالت: أَخذ عَلَيْنا رسولُ الله صلى الله عليه وآله وسلم عند البيعة أَنْ لا نَنُوح. متفقٌ عليه.
ترجمه: ام عطیه رضی الله عنها می‌گوید: پیامبر خدا صلى الله عليه وآله وسلم هنگام بیعت از ما(زنان) عهد و پیمان گرفت، نوحه خوانی نکنیم. متفق علیه.
وعن ابنِ عُمَرَ رضيَ اللَّهُ عَنْهُما عن النّبيِّ صلى الله عليه وآله وسلم قال: «الميِّتُ يُعَذبُ في قبره بما نيح عليهِ».مُتّفقٌ عَلَيْه.
ترجمه : ابن عمر رضی الله عنهما از پیامبر صلى الله عليه وآله وسلم روایت می‌کند که فرمود: «میت به خاطر نوحه ای که برایش سر می‌دهند، در قبر عذاب می‌شود». متفق علیه
همچنین امام مسلم از رسول الله صلی الله علیه و سلم روایت می کند که فرموده است : زن نوحه گري كه پيش مردنش توبه نكند و از اين عمل زشت خود پشيمان نشود او در روز رستاخير در حالي برانگيخته ميشود و از گور بر ميخيزد كه پيراهن قطران سياه و روپوش و تن پوشي از بيماري گري به تن دارد.
امام بخاری و امام مسلم روایت کرده اند که آنحضرت (ص) فرموده است : كسي كه در هنگام مصايب و مرگ به گونه خويش زند و يقه خويش را بدرد و سخنان جاهلي و دعويهاي جاهليت را مطرح كند بر دين ما نيست و از ما نيست.
سوال : آیا جایز است برای میت گریه کرد ؟
پاسخ :
گریه در حد اشک ریختن و با صدای پائین و نیز محزون شدن قلب جایز است .
وَعَنْ أَنَسٍ رضي اللَّهُ عنهُ قالَ: شهِدْتُ بِنْتاً للنّبيِّ صلى الله عليه وآله وسلم تدفن،ورسول الله صلى الله عليه وآله وسلم جالسٌ على الْقَبْر فَرَأَيْتُ عَيْنَيْهِ تَدْمَعانِ.رَوَاهُ البخاريُّ.
ترجمه : انس رضی الله عنه می‌گوید: در دفن یکی از دختران رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم حضور داشتم در حالی که رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم کنار قبرش نشسته بود، دیدم که از چشمانش اشک می‌ریزد. امام بخاری روایت کرده است.
سوال : آیا جایز است مرده را در شب دفن کنند ؟
پاسخ :
رسول الله از دفن مرده در شب منع فرموده است مگر اینکه مجبور باشند .
سوال : آیا سنت اجازه میدهد که خانواده میت از حاضرین در مراسم تعزیه با غذا پذیرایی کنند ؟
پاسخ :
چنین عملی ثبوتی در سنت نبوی ندارد و بلکه در سنت آنحضرت (ص) بر عکس این عمل وارد شده است یعنی خویشاوندان و همسایه ها از خانواده عزادار پذیرایی کنند .
دلیل : وَعَنْ عبد الله بن جَعْفَر رضي اللَّهُ عَنْهُما قال: لمّا جاءَ نَعْيُ جَعْفَر حين قُتِل قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: «اصْنَعُوا لآلِ جَعْفَر طَعَاماً فَقَدْ أَتَاهُمْ ما يُشْغِلُهُمْ». أخْرجهُ الْخمسَةُ إلا النّسائيَّ.
ترجمه : عبدالله بن جعفر رضی الله عنه می‌گوید: چون خبر شهادت جعفر هنگامی که کشته شد رسید، پیامبر خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: «برای آل جعفر غذایی درست کنید کهبرآن‌ها مصیبتی آمده که آن‌ها را مشغول نموده است». «خمسه» بجز نسائی روایت کرده‌اند
سوال : حکم زیارت قبرستان برای مردان چیست ؟
پاسخ :
زیارت قبرستان برای مردان سنت است .
سوال : هنگام زیارت قبرستان چه عملی بایستی انجام داد ؟
پاسخ :
باید همان دعایی را خواند که رسول الله خوانده است و مارا به خواندن آن امر کرده است .
دلیل : وعَنْ سُليْمانَ بن بُريْدَةَ عن أَبيه رضيْ اللَّهُ عَنْهُما قال: كانَ رسولُ الله صلى الله عليه وآله وسلم يُعَلِّمُهُمْ إذا خرَجُوا إلى المقابرأن یقولوا: السلامُ على أهْلِ الدِّيار مِنَ المؤمنين والمسلمين وإنّا إنْ شاءَ اللَّهُ بكُمْ للاحِقُون أَسْأَلُ اللَّهَ لنَا ولكُمُ العافية.رواه مُسْلمٌ.
ترجمه : سلیمان بن بریده از پدرش روایت می‌کند که رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم به آن یا می‌داد که هر گاه به قبرستان رفتند بگویند: السلام علیکم سلام بر مردم و زنان مومن و مسلمان این دیار اگر خداوند خواهد ما نیز به شما خواهیم پیوست، از خداوند برای خود وبرای شما عافیت می‌خواهیم. مسلم روایت کرده است.
همچنین :
وعن ابن عَبّاسٍ رضي الله عَنْهُما قالَ: مرَّ رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم بقبُور المدينة فأَقْبلَ عليهمْ بوجْهِهِ فقال: «السّلامُ عَلَيْكُمْ يا أَهْلَ الْقُبور يَغْفِرُ اللَّهُ لنا ولكم، أَنْتُم سَلَفُنا، ونْحنُ بالأثَر».رواهُ التِّرمذيُّ وقالَ: حسنٌ
ترجمه : ابن عباس رضی الله عنه می‌گوید: رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم از کنار قبور مدینه عبور کرد، ورو به آن‌ها نمود وفرمود: «السلام علیکم اهل قبور! خداوند ما وشما را مغفرت کند، شما گذشتگان ما هستی وما نیز در پی شما خواهیم آمد». ترمذی روایت کرده وگفته: حسن است.
سوال : حکم نماز جنازه چیست ؟
پاسخ : نماز جنازه فرض کفایه است ، زمانی که عده ی از مسلمانان در آن شرکت نمایند از ذمه بقیه ساقط می گردد.
سوال : آیا بر کودک و نوزاد مرده نماز جنازه خوانده شود یا خیر؟
پاسخ : بر کودک و نوزاد با هر سن و سال ، ماه و روزی که باشد نماز جنازه لازم است .
سوال : در صورتی که جنازه ها چند تا باشند چند نماز بر آنها خوانده شود ؟
پاسخ : یک نماز بر همه جنازه ها کفایت می کند .
سوال : آیا جایز است نماز جنازه را نشسته بخوانند ؟
پاسخ : خیر؛ قیام برای جنازه لازم است مگر اینکه فردی بیمار و ناتوان باشد .
سوال : خواندن نماز جنازه در مسجد چه حکمی دارد ؟
پاسخ : در مسجد مکروه است و بهترست جنازه در خارج از مسجد خوانده شود مگر اینکه مکان فراهم نباشد.
سوال: آیا زنان می توانند در نماز جنازه شرکت نمایند ؟
پاسخ : اگر امکانش بود بله و اگر امکان شرکت وجود نداشت خیر .
سوال : آیا زنان می توانند جنازه را تا قبرستان همراهی کنند .
پاسخ : خیر؛ رسول الله صلی الله علیه و سلم همراهی زنان را ممنوع فرموده است .
سوال : آیا زنان می توانند به زیارت قبرستان بروند ؟
پاسخ : خیر .
دلیل : لعن زوّارات القبور . یعنی رسول الله زنانی را که به قبرستان می روند لعنت فرموده است .
فلسفه : چون وجود زنان ضعیف است و به سمت گریه ، زاری و نوحه سرایی کشیده می شوند. و مرده ها را با این عملکردشان در قبر معذب می سازند و نیز موجب فتنه برای مردان می شوند .
سوال : آیا زنانی که از کنار قبرستان عبور می کنند برای آنها جایز است به اموات مسلمین سلام دهند و دعا بخوانند ؟
پاسخ : برای زنانی که از کنار قبرستان عبور می کنند خواندن دعای مخصوص و هم دعای مغفرت برای مردگان جایز می باشد .
سوال : زنان را چه کسی می توانند غسل دهند ؟
پاسخ : زنان را فقط زنان می توانند غسل دهند همانطوری که مردان را فقط مردان می توانند غسل دهند .
سوال : آیا زن می تواند همسر خودرا غسل دهد ؟
پاسخ : بله می تواند همسر خودرا غسل دهد .
دلیل : اسماء دختر عمیس همسر خویش ابوبکر صدیق را غسل داد.
سوال : آیا شوهر می تواند همسر خودرا غسل دهد ؟
پاسخ : بله می تواند ، حضرت علی فاطمه رضی الله عنهما را غسل داد .
سوال : آیا پسر می تواند مادرش را غسل دهد ؟
پاسخ : خیر
سوال : زنان را چه کسانی داخل قبرشان بگزارند ؟
پاسخ : محرم زن این کار را انجام دهد مگر اینکه زنی محرمی داشته نباشد .
سوال : آیا ناسزا گفتن به مرده ها جایز است ؟
پاسخ : خیر؛ رسول الله صلی الله علیه و سلم از بد و بیراه گفتن مردگان منع فرموده است .
سند : وعن عائشة رضي اللَّهُ عَنْها قالت: قالَ رسولُ الله صلى الله عليه وآله وسلم: «لا تَسُبُّوا الأموات، فإنّهُمْ قدْ أَفْضَوا إلى ما قد قدَّمُوا».رواهُ الْبُخاريَّ.
وروى التّرمذيُّ عن المُغيرةِ نحْوَهُ، لكن قال:«فَتُؤْذُوا الأحْياءَ».
ترجمه: عایشه رضی الله عنها می‌گوید: رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: «مردگان را دشنام ندهید، چرا که آنان به آنچه پیش فرستادند، رسیده اند». بخاری روایت کرده است.
و تر مذی از مغیرة بن شعبه حدیثی به همین معنا روایت کرده است، لیکن در آن آمده که فرمود: «پس (با این کارتان) زنده گان را آزار می‌دهید»
سوال : آیا برای تشییع کننده گان جایز است که بصورت دستجمعی (لااله الاالله بگویند) ؟
پاسخ : این عمل در سنت آنحضرت ثبوتی ندارد و بدعت می باشد .
سوال : کسی که اعتقاد به دین اسلام نداشته است آیا جایز است بر او نماز جنازه خوانده شود ؟
پاسخ : فردی که در خانه مسلمان متولد شده اما سپس به الحاد روی آورده است نماز جنازه بر او جایز نمی باشد.
سوال : قبر باید چگونه باشد ؟
پاسخ :
قبر باید ساده باشد چون هر نوع ساخت و سازی بر آن در شریعت محمدی علیه السلام ممنوع می باشد.

منبع:وااسلاماه

موضوعات: دین اسلام,
[ بازدید : 146 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

مطالب مرتبط

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مجله اینترنتی6n6

وبلاگ مجله اینترنتی6n6باتازه ترین مطالب ازموضوعات گوناگون ازجمله:پزشکی وسلامت-تکنولوژی وفناوری-سرگرمی-اشپزی-وردپرس-اندروید-اسلام-علمی-فرهنگ وهنرو...درخدمت تودوست عزیزمی باشیم.

علی موسوی
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به 6n6مجله اینترنتی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار ایجاد وبلاگ عکس عاشقانه فال حافظ فال حافظ خرید بک لینک خرید آنتی ویروس دانلود تک آهنگ نظافت منزل در تهران پیش بینی نتایج فوتبال خرید ملک در ترکیه انجام پروژه متلب میهن ام پی تری بازی حکم نقاشی ساختمان بازی انفجار خرید ملک در ترکیه
بستن تبلیغات [X]